Søgning i rettigheder

Der findes mange forskellige muligheder for at søge i eksisterende rettigheder. Man kan fx vælge at se på, hvilke rettigheder konkurrenter har eller søge i de relevante klasser. Har I mistet overblikket over egne rettigheder, kan I få lavet en søgning på jeres eget virksomhedsnavn. Her kan I se nogle af de mest brugte søgemuligheder:

Muligheder for at søge selv

Her kan man foretage de indledende søgninger, fx se, om og hvor det nye varemærke, man har fundet på, er registreret, eller hvad konkurrenter har valgt at patentere.

Varemærker: TMview   indeholder varemærker fra en række lande herunder Danmark og EU-mærker (EM).
Patenter: Espacenet   indeholder patenter fra en række lande herunder Danmark.
Designs: Designview  indeholder EU-Designs og designs fra enkelte andre lande. PVSonline  indeholder danske designs.

Se flere databaser

Søgninger og overvågninger - eksempler på typer og hvad de bruges til

IP-rådgivere, Patent- og Varemærkestyrelsen og andre tilbyder forskellige typer søgninger og overvågninger mod betaling. Nogle af de mest brugte typer er:

Varemærke

Forundersøgelse, som oftest bruges i en idéfase, hvor man får hjælp til at finde lignende mærker og logoer i de relevante klasser.

Overvågning, som I kan bruge til at holde øje med, om andre ansøger om mærker, der ligner virksomhedens egne.

Patent

Freedom-to-operate-undersøgelse: Bruges til at få overblik over, hvad der er patenteret inden for en specifik teknologi, så I kan se, hvor der er råderum til at udvikle jeres idé eller opfindelse.

Nyhedsundersøgelse, der vurderer, om jeres produkt er nyt og adskiller sig væsentligt fra kendt viden. Bruges ofte hvis I tidligt i processen vil kende potentielle hindringer for at få et patent, eller hvis I vil citere den kendte viden i jeres patentansøgning.

Overvågning af et teknikområde eller specifikke virksomheder bruges af mange. Virksomheder bruger overvågningen til fx at holde sig ajour med hvad der beskyttes og udvikles inden for deres felt, samt finde samarbejdspartnere og holde øje med konkurrenter.  

Design

Designundersøgelse, der giver indblik i, om jeres design ligner noget, der er registreret før. Bruges ofte inden produktion og markedsføring.

Konkurrentovervågning består af løbende opdateringer om, hvad jeres konkurrenter registrerer, og giver mulighed for at holde jer ajour med deres aktiviteter.